Hampaiden narskuttelu aiheuttaa purentalihasten kipuja.

Kärsitkö näistä oireista? Purentalihasten hieronta auttaa moniin vaivoihin

Kipeät tai jäykät puremalihakset voivat aiheuttaa paljon kipua tai rajoittaa suun avaamista. Syyt purentalihasten jäykkyyteen voivat olla peräisin monesta eri lähteestä, joita et ehkä osaa kuvitellakaan. Purentalihasten kipu voi säteillä myös muualle kehoon, kuten niska-hartiaseudulle.

Yleensä pään ja suun alueen kipuun auttaa purentalihasten hieronta. Tässä artikkelissa kerromme, mitkä oireet voivat aiheuttaa purentalihasten jäykkyyttä tai kipua, milloin purentalihasten hieronta on hyvä ratkaisu ja miten purentalihaksia hierotaan.

Mitkä ovat purentalihakset?

Suun sulkija- ja avaajalihakset, sekä posken, alaleuan ja ohimon alueen lihakset kuuluvat kaikki purentalihaksiin. Yhdessä leuan nivelien, kudosten ja hampaiden kanssa purentalihakset muodostavat purentaelimistön.

Yleisimmät purentalihasten kiputilat ilmenevät usein leukanivelen ympärillä olevissa kudoksissa ja lihaksissa, jolloin näitä kiputiloja kutsutaan yleisesti purentaelimistön toimintahäiriöksi eli TMD (temporomandibular disorders)

Nämä merkit viittaavat purentalihasten ongelmiin

Purentalihasten kiputilan lähde voi olla vaikea paikantaa, sillä oireita voi olla monia. Purentalihasten oireet voivat pahentua muun muassa stressin, unettomuuden, jännitystilojen ja leuan virhetilojen seurauksena.

Nämä tilanteet ja oireet voivat olla merkkejä purentalihasten tai purentaelimistön toimintahäiriöistä:

Kipeät leukaperät aamuisin

Aamulla herätessä leuat tai hampaat voivat tuntua kipeältä. Syynä tähän on hampaiden narskuttelu tai yhteen pureminen, eli burksismi. Narskuttelusta johtuvaan kipuun voi myös liittyä lihasväsymystä, korvien lukkiutumista tai korvakipua. Hampaiden yhteen pureminen voi myös aiheuttaa kipua hampaissa.

Leuka naksuu tai ei aukea kunnolla

Leuka voi olla myös kokonaan tai osittain jumissa, jolloin suu ei aukea kunnolla. Leuasta voi myös kuulua naksumista, rutinaa tai muita ääniä, kun sitä avataan ja suljetaan. Pieni naksuminen on usein vaaratonta, mutta jos suu ei aukea kunnolla, on se merkki puremalihasten toimintahäiriöstä. Taustalla on usein lihasten ylikuormittuminen, jolloin lihakset eivät pääse rentoutumaan. Jos leuka pääsee kokonaan lukkiutumaan, on käännyttävä lääkärin puoleen.

Ohimon ja poskien kireys sekä päänsärky

Kasvojen alueen lihakset voivat olla jumissa myös ohimossa tai poskien seudulla. Puremalla leukoja jatkuvasti yhteen tai leukojen olleessa virheellisessä asennossa, ohimolihas ja poskien lihakset voivat joutua jännitystilaan. Jännitystila aiheuttaa herkästi päänsärkyä niillä alueilla. Myös päätetyön tekeminen kipeyttää ohimoiden seutua, jos pää kurottaa kokoajan kohti näyttöä.

Kasvojen, korvien ja kaulan seudun kivut

Leukanivelen ja puremalihasten hermot ovat yhteydessä myös kasvojen, korvien ja kaulan seudun hermostoon sekä kudoksiin. Purentalihasten kiputilojen ilmetessä on siis yleistä kokea jäykkyyttä tai särkyä myös näillä seuduilla.

Niska-hartiaseudun lihakset jumissa

Toimistotyöskentely tai huono ergonomia voivat aiheuttaa jäykkyyttä niska-hartiaseudulla, joka pitkittyessään voi muuttua krooniseksi kivuksi, joka säteilee purentalihaksia myöten.

Väärä purenta

Onko sinulla taipumusta pureskella kynsiä tai kynää, tai jauhaa purukumia pitkiä aikoja? Kaikki tavallisuudesta poikkeava pureskelu voi aiheuttaa leuan virheasentoa ja kiputiloja.

Muut epämääräiset oireet

Lisäksi esimerkiksi huimaus, palan tunne kurkussa, tinnitus ja tasapaino-oireet voivat olla peräisin purentalihasten kiputiloista. Jos havaitset purentalihasten oireiden lisäksi muita epämääräisiä oireita, kannattaa sinun hakeutua lääkärin vastaanotolle.

Puremalihakset käsitellään hieronnassa myös suun sisäpuolelta.

Purentalihasten hieronta auttaa ja lievittää kipua

Jos kärsit purentalihasten oireista, on siihen toimiva ratkaisu yleensä purentalihasten hieronta. Purentalihasten hieronnan tarkoitus on auttaa kasvojen, pään alueen sekä suun ja leuan lihaksia rentoutumaan. Hieronta parantaa lihasten aineenvaihduntaa, jonka avulla kuona-aineet pääsevät liikkeelle ja purentalihakset rentoutuvat pikkuhiljaa.

Mitä purentalihasten hieronta sisältää?

Purentalihasten hieronnan toteuttaa yleensä fysioterapeutti, joka suunnittelee hieronnan lisäksi erilaisia leuan liikkuvuusharjoituksia sekä esimerkiksi kinesioteippausta.

Narskuttelu voidaan saada loppumaan ja leukaperien kireys helpottuu, kun lihakset hierotaan kunnolla auki. Purentalihashieronta sisältää kasvojen, kaulan, niska-hartiaseudun sekä poskien sisäpuolen hierontaa. Suun sisäpuolelta hierominen on erittäin tärkeää, sillä kaikkia poskilihaksia ei voida käsitellä ulkopuolelta.

Fysioterapeutti hoitaa puremalihakset myös suun sisäpuolelta

Monia voi jännittää suun sisäpuolella tehtävä hieronta, sillä suun sisäpuolella voi esiintyä monia kipupisteitä. Vaikka hieronnan aikana voi ilmetä pientä epämukavuutta, ei hierontaa kannata pelätä.

Fysioterapeutti hieroo ensin purentalihaksia pintapuolelta, ja siirtyy sitten suun sisäpuolelle. Jos posken pinnalta löytyy kipeitä paikkoja, yleensä kipeämpiä kohtia voi ilmetä suun sisäpuolen lihaksissa.

Tunne hieronnan jälkeen voi olla hieman turta, ja myös seuraavana päivänä on mahdollista tuntea, että puremalihaksia on hierottu. Suurimmat lihakset rentoutuvat kuitenkin hyvin ja esimerkiksi päänsärky voi helpottua. Kaikki kiputilat eivät välttämättä lievity yhden kerran jälkeen.

Varaa aika purentalihasten hierontaan Espoon Keskuksen Fysioterapiasta

Mikäli kärsit pitkäaikaisesta purentalihasten kivuista, on suositeltavaa varata kolmesta viiteen hoitokertaa tai käydä purentalihashieronnassa kuukausittain.

Purentaelimistön vaivat voivat johtua monesta eri syystä, joten on tärkeää kääntyä ammattilaisen puoleen, joka auttaa selvittämään kivun lähteen. Fysioterapeutti auttaa myös kotihoidon määrittämisessä.

Tutustu palveluistamme purentaelimistön lihaksien hoitoon ja voice massageen.