Purentaelimistön hoiTO

Purentaelimistön toimintahäiriöt voivat aiheuttaa jatkuvaa pääkipua kireiden lihasten takia. Yölliset narskuttamiset, liiallinen purkan pureminen tai esimerkiksi kynsien pureminen voivat aiheuttaa kipuja. Tässä tilanteessa purentaelimistön hoito voi tulla tarpeeseen.

Pääkivut pois arjesta

Kärsitkö jatkuvasti pääkivuista? Ovatko niskasi jäykät ilman, että keksit mitään syytä sille? Voi olla että pureskelet tai narskutat hampaitasi nukkuessasi tai päivittäin tajuamatta sitä. Purkan tai kynsien pureskeleminen voi myös aiheuttaa kireitä leukalihaksia, mikä aiheuttaa epämukavaa tunnetta takaraivon lihaksissa.

Toimenpiteet purentaelimistön toimintahäiriöiden korjaamiseksi

Purentaelimistön toimintahäiriöt ovat korjattavissa erilaisten yksilöllisten harjoitusohjelmien, liikkuvuusharjoitusten, koko selkärangan asennon hallinnan, kinesioteippauksen sekä muiden harjoitteiden avulla. Aluksi tietysti lähdetään pureutumaan mistä häiriö johtuu ja sen jälkeen lähdetään tekemään toimenpiteitä kipujen hellittämiseksi.

Yksi toimenpide, jota purentaelimistön toimintahäiriöiden korjaamisessa sekä puheen ja äänentuoton lihasten kireyden poistamisessa, on Voice Massage. Tämä on käytännössä purentalihasten ja pää- sekä niska-alueen hierontaan erikoistunut hieronta.

Purentahäiriöitä on erilaisia

Purentahäiriö voi oireilla monella eri tavalla, kuten leukanivelten puremalihasten kivuilla, kasvo- sekä päänsärky, puremisen arkuus, hampaiden narskuttelu, leukanivelen äänet tai puheentuottamisen häiriöt.

Yleisimmät purentahäiriöt ovat yölliset hampaiden narskuttelut sekä puremiset, kynsien tai purkan puremisesta johtuvat kivut ja hampaiden jatkuva yhteen pureskelu. Yritä tiedostaa teetkö jotain näistä edellämainituista jo ja voitko lopettaa sitä.

Kokonaisvaltaista apua purentaelimistön terapiasta

Purentaelimistön terapian tavoitteena on lievittää kipuja ja rentouttaa purentalihaksia. Terapia on osa kokonaisvaltaista purennan hoitoa, jolla autetaan vähentämään lihaksiin ja niveliin kohdistuvaa kuormitusta ja palauttamaan normaalia toimintaa. Paras hoitotulos saadaan tiiviillä yhteistyöllä sinun ja ammattilaisen välillä.

Purentaelimistön hoito Espoon keskuksessa

Purentaelimistön hoito ja muut terveyspalvelumme löytyvät kauppakeskus Entressen toisesta kerroksesta. Saat meiltä laadukkaat purentaelimistön hoidot sekä muut hyvinvointia tukevat palvelut.

Alla vielä vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin purentaelimistön häiriöistä ja hoidosta.

Päänsärky voi johtua monesta syystä. Yksi niistä voi olla purentaelimistöön liittyvä toimintahäiriö, joka voi johtaa todella vakaviin pääkipuihin. Yölliset narskuttelut tai jatkuva purkan syöminen voivat aiheuttaa lihasten kiristymistä. Kireys säteilee pääkipuna takaraivossa. Yleisimpiä päänsäryn aiheuttajia ovat nimenomaan kireät lihakset joko leuassa tai niskassa.

Onko sinulla seuraavia oireita: leukanivelten, hampaiden tai purentalihasten kivut, kasvojen ja päänsärky, puruarkuus, hampaiden narskuttelu, tiukka yhteenpureminen, leukanivelen ääntely tai puheen tuottamisen häiriö? Jos vastasit johonkin näistä oireista kyllä, kannattaa sinun tulla todennäköisesti tarkastuttamaan ammattilaisen huostaan mitä voimme tehdä juuri näiden kiputilojen parantamiseksi.

Purentaelimistön hoito sisältää tarpeen mukaan erilaisia pehmytkudos- ja nivelliikkuvuutta lisääviä käsittelyjä, lihasvoiman parantamista yksilöllisen harjoitusohjelman avulla, lämpö- ja kipusähköhoitoja kivun lievittämiseksi ja rentouden lisäämiseksi, koko rangan asennonhallintaa, liikkuvuutta ja voimaa lisääviä harjoitteita ja hoitoja, kinesioteippausta, rentoutus- ja kotiharjoitusohjausta sekä hoidon etenemisen seuraamista

Voit varata meiltä ajan ammattilaisen kanssa ja tarkistamme yhdessä tilanteesi sekä sovimme yksilöllisen ohjelman kiputilojen poistamiseksi.

Kynsien jatkuva pureskelu rasittaa purulihaksia jatkuvasti ja pitää ne turhan aktiivisena päivän mittaan. Kireät ja kulutetut lihakset voivat aiheuttaa päänsärkyä sekä epämukavia kiputiloja.

Purentaelimistö koostuu leukaluista nivelineen, hampaistosta, puremalihaksista sekä huulista, kielestä ja poskista. Tämän alueen sairauksia ja kiputiloja nimitetään purentaelimistön toimintahäiriöksi (temporomandibular disorder, TMD).

Purentaelimistön hoito

Varaa aika purentaelimistön terapiahoitoon

Varaa aikasi purentaelimistön terapiaan sähköisen ajanvarauksemme kautta tai puhelimitse numerossa 09 859 6897.

Voice Massage ja Purentaelimistön hoito

(TMD, temporomandibular disorders)

Purentaelimistön terapian tavoitteena on lievittää kipuja ja rentouttaa purentalihaksia. Terapia on osa kokonaisvaltaista purennan hoitoa jolla autetaan vähentämään lihaksiin ja niveliin kohdistuvaa kuormitusta ja palauttamaan normaalia toimintaa. Paras hoitotulos saadaan tiiviillä moniammatillisella yhteistyöllä.

Ajanvaraukset sähköisen ajanvarausjärjestelmämme kautta, puhelimitse 09 859 6897 tai sähköpostilla info@espoonkeskuksenfysioterapia.fi.

Peruuttamattomista tai alle 12h varauksen alkua tehdyistä peruutuksista veloitetaan 100% hoidon hinnasta, jollei tilalle tule uutta varausta.

Purentaelimistön hoito hinnasto

€66,00