Fysioterapeuttinen hieronta auttaa raskaana ollessa, mutta myös synnytyksestä palautumiseen.

Äitiysfysioterapia äidin hyvinvoinnin tukena

Äitiys on elämänvaihe, joka tuo mukanaan sekä fyysisiä että henkisiä muutoksia. Raskaus vaikuttaa lihaksiin, niveliin ja koko kehon asentoon. Synnytyksen jälkeen keho tarvitsee aikaa ja tukea palautuakseen. Äitiysfysioterapia tarjoaa arvokasta tukea niin raskauden aikana kuin synnytyksen jälkeen.

Tässä artikkelissa perehdymme äitiysfysioterapian hyötyihin ja siihen, miten se voi tukea äidin hyvinvointia ennen ja jälkeen synnytyksen.

Mitä on äitiysfysioterapia?

Äitiysfysioterapia on erikoisala, joka auttaa sopeutumaan raskauden aikana tapahtuviin muutoksiin ja kuntoutumaan synnytyksen jälkeen. Kun hormonit löystyttävät niveliä ja tukikudoksia, kehon painopiste muuttuu ja tämä voi aiheuttaa esimerkiksi selän ja lantionalueen kipuja.

Äitiysfysioterapiaan erikoistunut fysioterapeutti ymmärtää naisen kehon muutokset ja osaa tarjota yksilöllistä ohjausta kehon erilaisten ongelmien hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Raskausfysioterapiassa tutkitaan ja hoidetaan raskauden aikaiset sekä synnytyksen jälkeiset oireet asiantuntevin ja turvallisin menetelmin.

Mitä hyötyä äitiysfysioterapiasta on?

Äitiysfysioterapia voi sekä auttaa valmistautumaan synnytykseen, että nopeuttaa synnytyksen jälkeistä toipumista ja auttaa palaamaan liikunnan pariin turvallisesti. Äitiysfysioterapiassa voit keskustella fysioterapeutin kanssa luottamuksellisesti raskauteen, synnytykseen sekä seksuaalisuuteen liittyvistä asioista.

Äitiysfysioterapialla voi olla vaikutusta myös henkiseen hyvinvointiin. Jos raskaus on jättänyt jälkeensä fyysisiä muutoksia, kuten kivuliasta arpikudosta tai virtsankarkailua, voivat kehon muutokset arkielämän hankaloittamisen lisäksi rasittaa myös mieltä.

Fysioterapian avulla saadaan apua ennen kaikkea fyysisiin vaivoihin, mutta niiden hoitaminen voi lisäksi kohentaa myös henkistä hyvinvointia.

Äitiysfysioterapiasta saat käytännön ohjeita moniin eri tarpeisiin, kuten lantionpohjan lihasten vahvistamiseen tai arpikudoksen oikeaoppiseen hoitoon. Seuraavaksi tarkastelemme tarkemmin, millä tavoin äitiysfysioterapia tukee synnytykseen valmistautumista ja synnytyksen jälkeistä toipumista.

Synnytykseen valmistautuminen

Äitiysfysioterapia on hyödyllinen apu synnytykseen valmistautumisessa. Fysioterapian avulla opit ymmärtämään kehoasi ja sen tarpeita sekä valmistaudut synnytyksen eri vaiheisiin. Fysioterapeutti tarjoaa tarpeidesi mukaista yksilöllistä ohjausta kehosi valmistamiseen synnytystä varten.

Synnytysasentojen harjoittelu

Äitiysfysioterapiassa voidaan opetella erilaisia synnytysasentoja. Erilaiset asennot auttavat kehoa mukautumaan synnytyksen eri vaiheisiin ja asentojen vaihtamisen avulla voit esimerkiksi vähentää synnytyksen aikaista kipua sekä tukea vauvan laskeutumista synnytyskanavaan.

Kehon valmistelu synnytykseen

Fysioterapeutti auttaa suunnittelemaan harjoitusohjelman, joka vahvistaa ja joustavoittaa kehoa synnytystä varten. Äitiysfysioterapiassa voidaan harjoitella esimerkiksi lantionpohjan lihasten tunnistamista, rentouttamista ja vahvistamista. Raskausaikana aloitetulla valmistautumisella rakennat hyvän pohjan myös synnytyksen jälkeiseen palautumiseen.

Äitiysfysioterapiassa voit pyytää neuvoja myös muuhun raskausajan liikuntaan.

Kivunhallintatekniikat

Fysioterapeutti opettaa erilaisia tekniikoita ja harjoituksia, joilla voidaan lievittää synnytyksen aikana esiintyvää kipua. Näitä ovat esimerkiksi erilaiset hengitystekniikat, hieronta sekä erilaiset asennot, jotka voivat vähentää epämukavuutta ja kipua synnytyksen aikana.

Äitiysfysioterapia auttaa myös lievittämään raskauden aikaisia kipuja, kuten selkä- ja liitoskipuja.

Synnytyksestä palautuminen

Synnytyksen jälkeinen palautuminen on tärkeä osa hyvinvointia, ja se vaatii kokonaisvaltaista lähestymistapaa. Äitiysfysioterapia tarjoaa tukea niin lantionpohjan lihasten vahvistamiseen kuin kehon yleiseen palautumiseen, mikä auttaa sinua palaamaan arkeen ja liikuntaan turvallisesti.

Seuraavaksi tarkastelemme yleisimpiä osa-alueita, joissa fysioterapia voi olla avuksi synnytyksen jälkeen.

Lantionpohjan lihasten vahvistaminen

Erityisesti alatiesynnytyksen jälkeen, lantionpohjanlihakset voivat heikentyä ja niiden toimintakyvyn palauttaminen on tärkeää esimerkiksi virtsankarkailun parantamiseksi ja seksuaaliterveyden tukemiseksi. Lantionpohjan lihasten hoito ehkäisee myös lantionpohjan laskeumalta.

Äitiysfysioterpiasta saat apua lantionpohjan lihasten kuntoutukseen.

Vatsalihasten erkauman (diastaasi) hoito

Raskauden aikana vatsalihakset siirtyvät sivuun kasvavan kohdun tieltä, eli erkaantuvat. Kun tila jatkuu raskauden jälkeen, vatsalihasten erkauma voi vaikeuttaa keskivartalon hallintaa ja normaalin ryhdin ylläpitoa. Lisäksi selän ja vatsan alueen kivut saattavat voimistua.

Äitiysfysioterapeutti ohjaa kuntoutumista tukeviin liikkeisiin ja laatii sinulle henkilökohtaisen harjoitusohjelman.

Turvallinen palaaminen liikunnan pariin

Moni äiti haluaa palata liikunnan pariin mahdollisimman nopeasti synnytyksen jälkeen. Ilman oikeanlaista ohjausta, liikunnan pariin palaaminen pian synnytyksen jälkeen voi kuitenkin johtaa vammoihin tai hidastaa palautumista.

Fysioterapeutti arvioi kehosi valmiudet liikuntaan ja ohjaa liikunnan pariin tekemänsä arvion mukaisesti.

Arpikudoshoito

Keisarileikkauksen, välilihan repeämän tai epistomian jälkeinen arpikudos voi olla kivuliasta tai kiristävää. Fysioterapiassa arpikudosta voidaan käsitellä manuaalisesti ja antaa ohjeita kotihoitoon, jotta arvet paranevat hyvin ja kipu vähenee.

Imetyksestä aiheutuva lihaskireys

Imettäessä saatetaan viettää pitkiäkin aikoja staattisessa asennossa, joka saattaa aiheuttaa niskan ja hartioiden alueen kipuja sekä päänsärkyä. Fysioterapeutti voi opastaa parempaan imetysergonomiaan ja ohjata harjoituksiin, jotka tukevat lihasten tasapainoa.

Äitiysfysioterapiaan voit hakeutua raskauden aikana tai synnytyksen jälkeen.

Milloin hakeutua äitiysfysioterapiaan?

Äitiysfysioterapeutin vastaanotolle voit tulla jo hyvissä ajoin raskauden aikana tai vasta synnytyksen jälkeen, riippuen omista tarpeistasi. Raskauden alkuvaiheessa fysioterapia voi auttaa kehoa valmistautumaan tuleviin muutoksiin ja ehkäisee yleisiä vaivoja, kuten selkäkipuja. Synnytyksen jälkeen saat fysioterapiasta tukea raskaudesta ja synnytyksestä palautumiseen.

Äitiysfysioterapia voi ehkäistä pitkäaikaisia lihaskireyksiä ja -kipuja, parantaa arjen laatua ja auttaa välttämään kroonisia vaivoja.

Äitiysfysioterapia Espoon keskuksen fysioterapiassa

Espoon keskuksen fysioterapia tarjoaa yksilöllistä ja asiantuntevaa äitiysfysioterapiaa raskauden kaikissa vaiheissa sekä synnytyksen jälkeen. Olitpa hakemassa apua synnytykseen valmistautumiseen, synnytyksen jälkeiseen palautumiseen tai esimerkiksi kipujen lievittämiseen, saat meiltä asiantuntevaa tukea ja neuvoja.

Fysioterapiamme auttaa kehoasi voimaan paremmin, jotta voit keskittyä nauttimaan raskaudesta ja äitiydestä.Tutustu myös äitiyshieronnan palveluihimme.