raskaana ollessa hieronta rentouttaa ja virkistää odottavan äidin kehoa.

Voiko raskaana käydä hieronnassa? – Näin raskausajan hieronta auttaa kehoa ja mieltä

Raskaus muuttaa odottavan äidin kehon painopistettä ja voi aiheuttaa erilaisia kiputiloja, kuten lihasjännitystä, lantion ja alaselän kipua sekä niska-hartiaseudun jäykkyyttä. Raskaushieronta sopii odottavalle äidille ja sen avulla voidaan hoitaa kehon ongelmakohtia.

Tässä artikkelissa kerromme raskauden vaikutuksista naisen kehoon ja mieleen sekä siitä, miten hieronnalla voidaan auttaa odottavaa äitiä ja arjesta selviytymistä. Raskaushieronta eli Mama Massage sopii hyvin myös synnytyksen jälkeen, auttamaan kehon palautumisessa ja uuteen kehoon totuttelemisessa.

Miten raskaus vaikuttaa kehoon ja mieleen?

Monet raskaana olevat kokevat kehossaan paljon muutoksia raskauden aikana. Vaikka raskaus ei näy heti ulospäin, usein alkuraskaus aiheuttaa monia oireita ja tunnetiloja.

Yleiset raskauden oireet ovat aluksi fyysisiä, kuten alavatsan vihlonta, rintojen arkuus ja pahoinvointi. Monet naiset kokevat myös mielialaan liittyviä oireita, kuten mielialan vaihteluja tai ruokahimoja. Kun raskaus etenee, raskauden oireet muuttuvat ja olo voi tuntua tukalalta.

Raskausajan loppupuolella odottava äiti voi kokea ruokahaluttomuutta, virtsankarkailua, nilkkojen tai ranteiden turvotusta sekä erilaisia selkäkipuja. Raskaushieronta sopii juurikin raskauden viimeisellä kolmanneksella, auttamaan erilaisissa kiputiloissa.

Raskaushieronta helpottaa arjesta selviytymistä

Sen lisäksi, että raskaushieronta rentouttaa kehoa ja mieltä, se auttaa sinua jaksamaan ja voimaan paremmin. Kun vatsa kasvaa, alaselkään kohdistuu entistä enemmän painetta, mikä voi aiheuttaa koviakin kiputiloja. Kumartuminen voi tuntua vaikealta tai kurkottaminen mahdottomalta. Hieronnalla voidaan lievittää kiputiloja ja helpottaa vatsan aiheuttamaa painetta.

Raskauden aiheuttamat kiputilat voivat vaikeuttaa myös nukkumista ja työssä käymistä. Raskausajan hieronnan avulla voidaan vähentää kehon stressiä, mikä puolestaan helpottaa nukahtamista ja auttaa työssä selviytymisessä.

Raskauden aikana odottavalle äidille voi myös kertyä ylimääräistä painoa vatsan ja lantion seudulle. Painonnousu yhdessä kasvavan kohdun kanssa, voivat muuttaa kehon painopistettä, mikä puolestaan lisää selän kuormitusta ja muuttaa ryhtiä.

Hieronnan aikana kehosi saa levätä ja pääset eroon monista jännitystiloista. Raskaushieronta auttaa hyvin myös turvotukseen sekä ruoansulatusongelmiin ja valmistaa sinua synnytykseen.

Raskaana voi tulla hyvin paljon selkäkipuja, mikäli kehon painopiste muuttuu.

Mihin kiputiloihin raskausajan hieronta auttaa?

Mietitkö, milloin voit tulla raskausajan hierontaan? Tässä yleisiä kiputiloja, joihin hieronta auttaa.

Niska-hartiaseudun kivut ja selkäkivut

Yleisimmät raskausajan kiputilat ovat niska-hartiaseudun kivut ja selkäkivut, sekä muut erilaiset lihaskivut. Raskaushieronta auttaa sinua näihin kaikkiin vaivoihin, sillä hieroja toteuttaa asiakkaan tarpeita vastaavan hieronnan. Odottava äiti voi esimerkiksi pyytää hieronnan tehtäväksi kyljellään tai istuen.

Jalkojen ja käsien turvotus

Raskausajan hieronnassa saat apua jalkojen ja käsien turvotukseen, sillä hieronnan aikana kehon nesteet lähtevät liikkeelle. Jalkojen turvotus lisääntyy pitkästä istumisesta tai seisomisesta.

Äidin on myös suositeltavaa esimerkiksi nostaa jalat säännöllisesti ylös kohoasentoon, sekä harrastaa rauhallista ja säännöllistä liikuntaa.

Liitoskivut, kuten lonkkakivut

Raskauden aikana nivelsiteet voivat löystyä ja niiden asento voi muuttua, mikä puolestaan voi aiheuttaa kipua lonkissa tai nivelissä. Raskaushieronta sopii erilaisiin liitoskipuihin, mutta muista keskustella kivuistasi asiantuntijan kanssa ennen raskaushieronnan aloittamista.

Lantionpohjan kivut ja lantionpohjan lihasten hoito

Hierontaan kannattaa hakeutua myös, jos kärsit keskivartalon lihaksiin – kuten vatsalihaksiin ja lantionpohjaan – kohdistuneista kivuista.

Lantionpohjan lihasten tehtävä on esimerkiksi tukea lanneselkää, sisäelimiä ja virtsarakkoa. Raskaus lisää lantionpohjan rasitusta, mikä altistaa naisen virtsankarkailulle ja selkäkivuille. Lantionpohjan lihaksia hoitaa koulutettu fysioterapeutti, mutta voit tehdä harjoitteita myös itse kotona.

Lantionpohjan lihasten fysioterapiaan kannattaa hakeutua, jos kärsit selkäkivusta tai virtsankarkailusta, sekä jos haluat ennaltaehkäistä virtsankarkailua, helpottaa synnytystä ja edistää kehosi kuntoutumista synnytyksen jälkeen. Yleisimmät lantionpohjan hoidot sisältävät lihasharjoittelua, esimerkiksi lihasten supistamista. Hoidon toteuttaa koulutettu fysioterapeutti.

Lue lisää Espoon Keskuksen Fysioterapian tarjoamista lantionpohjan lihasten hoidoista.

Fysioterapeutti tai koulutettu hieroja vastaa raskausajan hieronnasta – Helsinki ja Espoo.

Raskaushieronta tai Mama Massage sopii myös synnytyksen jälkeen

Synnytyksen jälkeen tuore äiti kaipaa hierontaa, jotta keho palautuu synnytyksestä. Erityisesti selän ja ylävartalon alueen hieronta on tarpeen, mutta vatsalla olo saattaa tuntua tukalalta, esimerkiksi sektioarven takia.

Koulutettu hieroja on äidin tukena äitiyshieronnan ajan ja hieroo asiakkaan myös kyljellään, selällään tai istuen.

Milloin hierontaan synnytyksen jälkeen?

Voit hakeutua hierontaan jopa muutaman viikon päästä synnytyksestä. Varsinkin, jos sinulla on akuutteja kiputiloja, on hieronnasta hyötyä kehon jännityksien vapauttamiseen. Jokaisen keho on yksilöllinen, joten ota rohkeasti yhteyttä asiantuntijaan oikeiden hoitomuotojen löytämiseksi.

Espoon Keskuksen Fysioterapian koulutettu hieroja tai fysioterapeutti toteuttaa Mama Massagen lempeästi ja asiakkaan toiveita kuunnellen. Lue lisää Mama Massagesta ja varaa aika.